Hävittäjähankinta uhka turvallisuudelle – allekirjoita vetoomus | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Hävittäjähankinta uhka turvallisuudelle – allekirjoita vetoomus

Sipilän hallitus käyttää vuosittain miljoona euroa Hornetit korvaavien hävittäjien hankinnan valmisteluun, ja armeijamme evp.-kenraalit lobbaavat kauppaa ulkomaisten lentokonefirmojen edustajina. Hävittäjähankintaan uppoaisi ensin 7–10 miljardia euroa, elinkaarikustannukset nousisivat yli 30 miljardiin.

Ei voida sivuuttaa myöskään hävittäjien vahingollisuutta ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Helsingin Sanomat kirjoitti 30.8.2018, että 63 Hornetia vastaa 12500 suomalaisen vuoden kasvihuonepäästöjä. Lehden mukaan Suomen sotilasilmailu aiheutti  vuonna 2017 kasvihuonekaasupäästöjä noin 144 000 tonnia, kun merivoimien laiva- ja veneliikenne aiheutti noin 17 000 tonnin kasvihuonekaasupäästöt.

Rauhanjärjestöt ovat käynnistäneet adressit.com-sivulla vetoomuksen Hävittäjähankinta uuteen harkintaan – miljardit hyötykäyttöön. Ilmavoimat ja hallitus ajavat hankintapäätöstä kiireellisenä ja itsestään selvänä, vaikka se ei ole kumpaakaan. Hornetit lentävät vielä, ja Ruotsilta voi vuokrata hävittäjäkoneita. Ilmastosopimuksen kriittiseen vuoteen 2030 on enää 12 vuotta, katsotaan silloin, mitä ilmastokriisin kello on lyönyt ja mihin on varaa.

Tutustu myös Hävittäjämiljardit hyötykäyttöön -kampanjan Facebook-sivuun.