Eyobin matka ihmisarvoiseen elämään | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Eyobin matka ihmisarvoiseen elämään

Interpedia tukee vammaisia lapsia Etiopiassa ja jatkaa nyt työtään uudella alueella. Eyobin tarina on osoitus siitä, miten työ nostaa vammaiset lapset piilosta parempaan elämään.

Kun Eyob syntyi Chilgan pikkukaupungissa Pohjois-Etiopiassa, hän eli aluksi normaalia pienen pojan elämää. Hän kuitenkin vammautui polion vuoksi viisivuotiaana ja pystyi sen jälkeen liikkumaan vain maassa ryömien. Lapsena Eyobin unelma oli opiskella teologiaa ja hän ryömi usein itsekseen kirkon pihamaalle seurakunnan tapahtumia seuraamaan. Eyobin unelmia kuitenkin rajoittivat niin yhteisön kielteinen suhtautuminen vammaisia ihmisiä kohtaan, vaikeudet koulutiellä kuin olematon tuki vammaisille ihmisille.

Yhteisöperustaista kuntoutusta

Vammaisten lasten oikeuksia ajavan Berhan Lehetsanat -järjestön (BL) aloitettua työ alueella Eyobin elämä sai uuden suunnan. Eyobista tuli yksi BL:n yhteisöperustaisen kuntoutusohjelman tukemista vammaisista lapsista. Kuntoutus antoi Eyobille itseluottamusta sivuuttaa kohtaamansa väärät asenteet.

BL alkoi järjestää kylissä perinteisiä etiopialaisia kahviseremonioita, joissa ihmisiä kutsuttiin kahvikupin äärelle keskustelemaan vammaisuudesta. Ihmiset Eyobin ympärillä alkoivat ymmärtää, ettei vammaisuus ole jumalan kirous tai rangaistus vääristä teoista.

”Matkani itsenäiseen elämään alkoi siitä, kun Berhan Lehetsanat tuli Chilgaan ja minä olin yksi onnekkaista hyödynsaajista siinä elämää muuttavassa hankkeessaan. Sain käyttööni kolmipyörätuolin, BL järjesti minulle vuokrattoman asuintilan ja auttoi minua aloittamaan oman pienyrityksen kenkien kiillottajana.”

BL myös koulutti Eyobin äitiä hankkimaan lisätuloja, joilla hän pystyi ostamaan ruokaa ja maksamaan osan lapsensa kuntoutuksesta. Äidin tulot eivät kuitenkaan riittäneet, joten BL antoi perheelle myös lampaita tulonlähteiden monipuolistamiseksi.

Vapaaehtoistyöstä vaikuttamisen ammattilaiseksi

Eyobin elämä muuttui BL:n alueella tekemän kokonaisvaltaisen työn ansiosta täysin. Kuntoutus, apuvälineet ja koulutus tarjosivat konkreettisia mahdollisuuksia, mutta yhtä keskeistä oli löytää taas itseluottamus. Kun lapsen oikeudet toteutuivat ja Eoyb saavutti ihmisarvoisen elämän, hänestä kasvoi aktiivinen nuori mies.

Päästyään yläkouluun Eyob liittyi Chilgan alueen vammaisten ihmisten yhdistykseen. Itseluottamuksensa ja kartuttamiensa tietojen avulla hän eteni yhdistyksen puheenjohtajaksi, kunnes lähti yliopistoon opiskelemaan sosiaalityötä ja valmistui lopulta kandidaatiksi.

Kun Interpedia ja Berhan Lehetsanat aloittivat vuonna 2021 uuden, entistä laajemman vammaisten lasten oikeuksia edistävän hankkeen Chilgassa ja ympäröivillä maaseutualueilla, Eyob haki hankkeessa avautuneeseen vaikuttamistyön suunnittelijan tehtävään. Eyobin kokemus ja kyvyt sekä motivaatio auttaa vammaisia lapsia vakuuttivat BL:n johdon.

Nyt Eyobin vastuulla on erityisesti vaikuttaa maaseutuyhteisöjen asenteisiin vammaisia kohtaan. Hän työskentelee myös sen puolesta, että vammaisuus tunnistetaan valtion toimialueilla ja että vammaiset pääsevät tasavertaiseksi osaksi yhteisöään.

Tule mukaan tukemaan vammaisia lapsia Etiopiassa! Olemme reilun kymmenen vuoden aikana muuttaneet satojen vammaisten lasten elämän kumppanimme Berhan Lehetsanatin kanssa. Jatkamme nyt tuloksellista työtämme uudella alueella. Eyobin tarina on osoitus siitä, miten työmme nostaa vammaiset lapset piilosta parempaan elämään.

• Tavoitteenamme on jokaisen vammaisen lapsen löytäminen – Etsivä vammaistyömme tavoittaa myös suljettujen ovien taakse piilotetut ja kotiin jääneet.
  • Tarjoamme vammaisille lapsille kuntoutusta ja koulutusta sekä toimeentulomahdollisuuksia perheille.
  • Rakenteisiin vaikuttamalla tuemme pysyvää muutosta: koulutusta terveysasemille ja opettajille, tukea kouluille, oikeaa tietoa vammaisuudesta yhteisöille.

Lue lisää Interpedian kehitysyhteistyöstä Etiopiassa
Lue lisää Interpedian ja Berhan Lehetsanatin vammaisten lasten tukiohjelmasta
Tervetuloa kuukausilahjoittajaksi tai kummiksi!