Euroopan kansalaisten teemavuosi on käynnistynyt | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Euroopan kansalaisten teemavuosi on käynnistynyt

Teemavuodella halutaan muistuttaa, että kotimaansa kansalaisuuden ohella unionin kansalaiset ovat myös EU-kansalaisia.

Vuosi 2013 on Euroopan kansalaisten teemavuosi. Teemavuodella halutaan juhlistaa ja tiedottaa niistä oikeuksista, joita EU-kansalaisuus tuo ihmisille tullessaan. Teemavuoden avajaisia vietettiin 10. tammikuuta Dublinissa, jossa järjestettiin myös järjestyksessään viides kansalaisten kuulemistilaisuus.

Teemavuoden tarkoitus on muistuttaa siitä, että Euroopan unionissa kansalaiset eivät ole pelkästään kotimaansa kansalaisia vaan myös EU-kansalaisia. Kansallisessa lainsäädännössä taattujen oikeuksien lisäksi heillä on EU:n perussopimusten ja EU:n perusoikeuskirjan takaamia oikeuksia. EU-kansalaisella on oikeus elää, työskennellä ja matkustaa kaikkien 27 jäsenmaan alueella.

Teemavuoden aikana jäsenmaissa järjestetään tilaisuuksia, joissa kansalaisille kerrotaan heidän oikeuksistaan sekä myös viritetään keskustelua kansalaisten kanssa EU:n tulevaisuudesta ja siitä, miten ihmisten arkea voitaisiin parantaa.

"Kansalaisten on tultava aktiivisemmin mukaan vahvemman ja poliittisemman unionin rakentamiseen. Siksi vuonna 2013 vietetään Euroopan kansalaisten teemavuotta, jolloin huomion kohteena ovat kansalaiset ja heidän oikeutensa", sanoo EU:n oikeusasioista vastaava, komission varapuheenjohtaja Viviane Reding.

Myös Suomessa järjestetään tilaisuuksia teemavuoteen liittyen. Euroopan komission Suomen-edustusto järjestää muun muassa Enemmän irti EU:sta -luentosarjan.