Bloggaajat tempaisivat nälkää vastaan: Veera keräsi yli 800 euroa maailman naisille | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Maalis-huhtikuussa kerätyillä varoilla kohennetaan naisten ja tyttöjen asemaa, joka YK:n arvioiden mukaan on tehokkain ratkaisu nälkää vastaan.

Kaksikymmentä suomalaista bloggaajaa osallistui maalis-huhtikuussa tempaukseen nälän voittamiseksi keräämällä varoja UN Womenin työhön. Naisten ja tyttöjen aseman parantaminen on tehokkain ratkaisu taistelussa nälkää vastaan. YK:n arvioiden mukaan kehitysmaiden viljelijänaiset voivat nostaa 150 miljoonaa ihmistä nälästä, kun he saavat oikeuden maahan, koulutukseen ja kunnollisiin työvälineisiin.

Tempaus toteutettiin blogeissa ja Jelpi-yhteisökeräyspalvelussa. Suurimman potin, 820 euroa, onnistui keräämään C’est la Veera -blogia pitävä Veera Toivanen, joka keräsi yksin yli neljäsosan tempauksen tuotosta.

"Halusin lähteä mukaan, koska kampanjan idea vaikutti hienolta. Minusta vaikutti järkevältä, että naisia tuetaan tuottamaan ruokaa ja kannustetaan omatoimisuuteen. Luettuani materiaaleja kampanjasta vakuutuin entisestään siitä, että naiset ovat avainasemassa kehitysmaiden nälkätilanteen parantamiseksi", Toivanen sanoo.

Mukaan kampanjaan Veera Toivanen lähti ystävänsä Anne Pfitznerin kautta, joka myöskin osallistui kampanjaan bloginsa kanssa. "Iso kiitos kuuluu siis Annelle, sillä ilman häntä en olisi tiennyt mitään koko kampanjasta. Haluaisin myös kiittää kaikkia henkilöitä jotka osallistuivat kampanjaan blogini kautta. Olen heille todella kiitollinen heidän osoittamastaan tuesta ja jokaisesta lahjoituksesta."

Yhteisöllinen varainhankinta tekee pikkuhiljaa läpimurtoa myös Suomessa. UN Womenille blogien tempaus oli ensimmäinen askel uudenlaisessa tavassa kerätä rahaa maailman naisten hyväksi.

Laajetessaan yhteisöllinen kerääminen mahdollistaa turhien keräyskulujen karsimisen. Kuka tahansa voi liittyä Jelpi-palveluun luodakseen oman keräyssivun. Palveluun liittyminen ja keräyssivun luominen on vaivatonta ja täysin ilmaista. Kaikki tehdyt lahjoitukset ohjautuvat järjestölle. Lahjoituksen tehdäkseen ei palveluun tarvitse liittyä.

"Yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen ovat Jelpin peruspilareita. Jelpin avulla voi vaikuttaa yhdessä ystävien kanssa", Jelpin takana olevan yrityksen toimitusjohtaja Henrik Olkinuora sanoo.

Veera Toivaselle kokemus oli ensimmäinen laatuaan. "En ole ennen osallistunut vastaavanlaiseen keräykseen, joten en tiennyt ollenkaan mitä odottaa. Itse lähdin todella positiivisin ja innokkain mielin mukaan ajatellen, että ei kerääminen varmastikaan kovin vaikeaa voi olla", hän kertoo.

Kampanjan kuluessa myös haasteita tuli kuitenkin vastaan. Varainhankinta kehitysmaiden hyväksi vaatii paljon työtä ja vakuuttelua, tekeepä sitä ammattilaisena tai vapaaehtoispohjalta. Toivanen kertookin, että lahjoituksen pyytäminen henkilökohtaisesti joko kasvotusten tai puhelimessa tuottaa parhaan tuloksen.

Suomen UN Womenin kampanja nälän voittamiseksi naisten asemaa parantamalla jatkuu monin tavoin kevään ja kesän mittaan. Esimerkiksi ravintolapäivänä putkahtaa esiin joukko popup-ravintoloita, joiden tuotto menee maailman naisten hyväksi.