Amnesty ja SASK vaativat ay-johtaja Chea Vichean murhan selvittämistä | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Amnesty ja SASK vaativat ay-johtaja Chea Vichean murhan selvittämistä

Kambodžalainen ay-johtaja Chea Vichea ammuttiin keskellä päivää tammikuussa 2004 Phnom Penhin keskustassa. Murhasta vangittiin kaksi syytöntä miestä.

Kambodžalainen ay-johtaja Chea Vichea ammuttiin keskellä päivää tammikuussa 2004 Phnom Penhin keskustassa. Vichea oli Kambodžan vapaan ammattiliiton (FTUWKC) puheenjohtaja sekä yksi Kambodžan suurimman oppositiopuolueen (nyk. Cambodia National Rescue Party CNRP) perustajista.

Vichean murhasta vangittiin kaksi syytöntä miestä, jotka istuivat tuomiotaan viisi vuotta, ennen kuin heidät vapautettiin takuita vastaan joulukuussa 2008. Neljä vuotta myöhemmin vetoomustuomioistuin määräsi heidät uudelleen vangittaviksi, vaikka mitään uutta näyttöä ei esitetty. Tuomio kumottiin vasta syyskuussa 2013.

Chea Vichean murha on edelleen selvittämättä. Tämä kertoo paitsi maan autoritaarisen hallinnon ongelmista, myös räikeistä puutteista Kambodžan oikeusjärjestelmässä sekä ammattiliittojen tukalasta tilanteesta.

Vaikka maan työlainsäädäntö on vahva, sen soveltaminen on erittäin puutteellista. Ay-aktivisteihin kohdistuneet pahoinpitelyt ja tapot jäävät toistuvasti selvittämättä. Mielenosoituksia on tukahdutettu väkivaltaisesti ja työntekijöitä pidätetty, kun he ovat vaatineet oikeuksiaan.

Tekstiiliteollisuus on Kambodžan suurin vientiteollisuuden ala, ja se työllistää yli 700 000 ihmistä. Vaateteollisuuden viennin arvioidaan kasvaneen noin 9 prosenttia vuonna 2014. Chea Vichea taisteli näkyvästi tekstiilityöntekijöiden oikeuksien puolesta, ja hän oli yksi maan tunnetuimmista ay-johtajista.

Vichean vaimo Chea Kimny sekä heidän kaksi lastaan asuvat nyt Suomessa. Miehen väkivaltainen kuolema varjostaa edelleen perheen elämää, eikä Chea Kimny ole luopunut taistelusta murhan selvittämiseksi.

Amnesty International ja SASK vaativat konkreettisia toimenpiteitä Chea Vichean murhan selvittämiseksi. Suomen ja EU:n on vaadittava Kambodžan hallitusta varmistamaan murhan tutkinta ja seurattava tutkinnan edistymistä.

Kansainvälisen yhteisön on myös aktiivisesti tuettava ihmisoikeuspuolustajia sekä tuomittava selväsanaisesti sananvapauden ja kokoontumisvapauden rajoitukset ja väkivalta rauhanomaisia mielenosoittajia kohtaan.

Amnestyn Suomen osasto ja SASK järjestävät elokuvan Who killed Chea Vichea? esityksen sekä keskustelutilaisuuden torstaina 9. huhtikuuta klo 16.30–19 Eurooppasalissa (Malminkatu 16, 00100 Helsinki).

Tilaisuudessa nähdään Bradley Coxin vuonna 2010 ohjaama dokumentti Chea Vichean selvittämättömästä murhasta. Lisäksi kuullaan Vichean vaimon Chea Kimnyn puheenvuoro.

Elokuvan jälkeen pidettävään paneelikeskusteluun osallistuvat europarlamentaarikko Heidi Hautala, STTK:n kansainvälisten asioiden päällikkö Risto Kousa, Kambodžassa toimittajana työskennellyt Sophorn Sar sekä Eettisen kaupan puolesta ry:n toiminnanjohtaja Lotta Staffans.