Afganistanin tyttöjen ja naisten auttamiseksi on toimittava nyt – allekirjoita vetoomus! | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Talebanin valtaamassa Afganistanissa tyttöjen ja naisten tulevaisuus on veitsenterällä. Suomen on toimittava nyt. Plan kerää nimiä vetoomukseen afganistanilaisten tyttöjen ja naisten puolesta.

Afganistanin tyttöjen ja naisten oikeudet ovat uhattuina. Tytöt ovat vaarassa menettää koulutuksensa, ja taistelijat ovat jo estäneet naisopiskelijoiden pääsyä yliopistorakennuksiin. Taleban hyväksyy lapsiavioliitot, ja sen valtaamilta alueilta on jo kuultu uutisia teinityttöjen pakkoavioliitoista taistelijoiden kanssa. Taleban ei hyväksy naisten työssäkäyntiä ja todennäköisesti rajoittaa naisten liikkumista.

“Kaikki edistysaskeleet naisten ja tyttöjen oikeuksissa tulee turvata. Erityisesti nyt Suomen on toimittava tyttöjen ja naisten puolustamiseksi, jotta heidän ihmisoikeutensa toteutuvat”, sanoo afganistanilais-suomalainen ihmisoikeusaktivisti ja Planin vapaaehtoinen Zahra Karimy.

Emme voi sallia, että kokonainen sukupolvi tyttöjä menettää koulutuksensa ja tulevaisuutensa. Emme voi hyväksyä tyttöjen ja naisten perusoikeuksien riistämistä. Emme saa antaa tasa-arvotyön tulosten valua hukkaan. Emme saa jättää afganistanilaisia yksin.

Yhdessä voimme vaatia Suomea puolustamaan Afganistanin tyttöjen ja naisten oikeuksia. Auta ja allekirjoita vetoomus nyt.