Afganistanilaiset perheet saavat ruokaa ja peittoja kylmän talven varalle | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Afganistanilaiset perheet saavat ruokaa ja peittoja kylmän talven varalle

Afganistanin humanitaarinen tilanne on äärimmäisen vakava. Uusimpien arvioiden mukaan 95 prosentilla maan asukkaista ei ole tarpeeksi syötävää.

Kirkon Ulkomaanapu on aloittanut hätäavun toimittamisen Afganistaniin yhdessä kumppanijärjestönsä HIA-Hungaryn kanssa. Hätäapua toimitetaan yhteensä 200 000 eurolla, ja se pitää sisällään ruokatarvikkeita ja lämmikkeitä lähestyvän talven varalle.

40 miljoonan asukkaan Afganistanin humanitaarinen tilanne on äärimmäisen vakava. Yli 40-vuotinen sota, viime kuukausien kärjistynyt konflikti, köyhyys, Covid-19-pandemia ja muuttuva ilmasto ovat vaarantaneet afganistanilaisten ruokaturvan.

Uuden Taliban-johtoisen hallituksen myötä moni kansainvälinen järjestö ja rahoittaja on lopettanut toimintansa maassa. Afganistanissa vallitsevan kriisin myötä myös maan pankkijärjestelmä on romahtanut, toimeentulomahdollisuudet ovat vähentyneet ja ruoanhinta on noussut jyrkästi.

Valtaosa ei saa tarpeeksi ruokaa

Maailman ruokaohjelman mukaan 95 prosentilla afganistanilaisista ei ole tarpeeksi ruokaa syötäväksi, ja puolet koko väestöstä kärsii akuutista ruokapulasta.

”Elän kädestä suuhun pienellä palkallani yksityisen sairaalan vahtina. Hinnat nousevat joka päivä, joten minun on vaikea elättää perheeni. Nykyisin minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tuoda kotiin syömättä jääneitä ruokia työpaikaltani sairaalasta,” kertoo Mazar-i-Sharifissa asuva Akhtar Mohammad.

Samalla alueella asuva Waheed kertoo työskennelleensä oppisopimuksella pajalla ennen nykytilanteen kärjistymistä.

”Ansaitsin noin 6000 afgaania (57 euroa) kuukaudessa. Nyt minulla ei ole enää sitä työtä. Teen hanttihommia kottikärryillä ja ansaitsen 80–100 afgaania (alle euron) päivässä. En pysty unohtamaan sitä aikaa, kun meillä ei ollut öljyä ruoanlaittoa varten miltei viikkoon. Minun oli pakko lainata rahaa, jotta voisin ostaa sitä,” Waheed kertoo.

Monella ei ole kriisien myötä minkäänlaista toimeentuloa, minkä vuoksi perustarpeiden täyttäminen on mahdotonta ilman ulkopuolista apua.

Vilttejä kylmän talven varalle

Kirkon Ulkomaanapu ja HIA-Hungary jakavat apua Balkhin ja Samangan maakunnissa pohjoisessa Afganistanissa. Tarkoituksena on tavoittaa noin 14 000 kaikkein heikommassa asemassa olevaa ihmistä.

Apua kohdistetaan erityisesti ilman miespuolista perheenjäsentä eläville naisille ja lapsille, vammaisille ja sairaille sekä henkilöille, jotka asuvat teltoissa tai ovat ottaneet kotiinsa muita apua tarvitsevia perheitä.

Perheille jaetaan ruoka-apuna vehnäjauhoja, riisiä, kasviöljyä, papuja, keksejä ja vauvanruokaa. Myös lähestyvä kylmä talvi huolestuttaa paikallisia.

”Olen huolissani, sillä lapseni tarvitsevat lämpimiä vaatteita. Eniten huolestuttaa se, että näinä aikoina on vaikeaa hankkia tarvikkeita leivän tekemiseen,” kertoo pohjoisessa Afganistanissa asuva viiden lapsen äiti ja leski Simagul.

Tavoitteena on, että osana Kirkon Ulkomaanavun ja HIA-Hungaryn hätäapujakelua 2000 kotitaloutta saa käyttöönsä lämmittäviä vilttejä.

HIA-Hungary on toiminut Afganistanissa humanitaarisen avun ja kehitysyhteistyön parissa jo vuodesta 2001 lähtien. Järjestöllä on projekteja Afganistanin monissa maakunnissa. Nyt alkanut avustusoperaatio kestää lokakuusta joulukuuhun.