100 vuotta ensimmäisestä maailmansodasta - rauhanjärjestöt kokoontuvat Sarajevossa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Viiden suomalaisen rauhanjärjestön edustajat osallistuvat Sarajevossa järjestettävään suureen kansainväliseen rauhantapahtumaan 6.-9.6.2014. Luvassa on rauhanliikkeen suurtapahtuma, jonne kokoontuu suomalaisten lisäksi noin 1000 rauhanaktivistia eri puolilta maailmaa. Oheistapahtumana on muun muassa nuorille suunnattu rauhanleiri. Rauhanliitto järjestää tapahtumassa miniseminaarin otsikolla Peace and the Internet (Rauha ja internet).

Vuonna 2014 vietetään ensimmäisen maailmansodan alun 100. vuosipäivää. Maailmansota syttyi Itävalta-Unkarin kruununperijän salamurhan seurauksena kesäkuun 28. päivänä vuonna 1914. Tätä voidaan pitää vertauskuvallisena päivänä "sodan ja väkivallan kulttuurin" vuosisadalle, joka sisälsi kaksi maailmansotaa ja lukuisia alueellisia sotia.

1900-luku sekä 2000-luvun alku tarkoittivat myös väkivallattoman toiminnan nousua sekä ponnisteluita maailmanlaajuisen ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden, ihmisoikeuksien ja rauhan saavuttamiseksi. Sarajevon rauhantapahtuma on kunnianosoitus vuosikymmeniä kukoistaneelle moninaiselle rauhantyölle, mutta ennen kaikkea eteenpäin suuntautuva tilaisuus, jossa mietitään rauhantyön haasteita tulevina vuosikymmeniä.

Merkittävää osaa rauhantapahtumassa näyttelee myös entisen Jugoslavian alueen kansalaisyhteiskunnan tukeminen. Alueella työskennellään edelleen sodanjälkeisen rauhan vakauttamiseksi. Rauha ei synny itsestään vaan rauhaa on ruokittava ja rakennettava.

Sarajevon rauhantapahtuma tarjoaa laajan kauttauksen mahdollisuuksia kansainvälisille keskusteluille ja tiedonjaolle väkivallattomuuteen ja rauhaan liittyvistä ajankohtaisista aiheista. Yksi tapahtumassa käsitellyistä aiheista on internetin mahdollisuudet rauhanrakennuksen työkaluna. Rauhanliiton järjestämässä miniseminaarissa kysytään, voiko kybersodankäynnistä siirtyä kyberrauhaan. Työpajassa alustavat brasilialainen tietoyhteiskuntaktivisti Rita Freire ja internet-aktivisti Mikael Böök Suomesta.

Suomen ulkoasiainministeriö on taloudellisesti tukenut Sarajevon rauhantapahtuman järjestelyitä.

Laura Lodenius
Rauhanliiton toiminnanjohtaja