Pelastakaa Lasten lausunto koskien epäiltyä iskua kemiallisilla aseilla Itä-Ghoutan Doumassa | Maailma.net Hyppää pääsisältöön

Pelastakaa Lapset on tyrmistynyt Itä-Ghouta epäillystä kemiallisesta iskusta.

”Olemme tyrmistyneitä epäillystä kemiallisten aseiden käytöstä Itä-Ghoutan Doumassa. Emme voi vahvistaa lauantaina sattunutta tapausta, mutta on selvää, että lapsia on jälleen tapettu ja haavoitettu mielivaltaisessa hyökkäyksessä. Yhteistyökumppanit kertovat kaoottisessa tilanteessa auttaneensa tukehtumassa olevia ja kouristelevia lapsia, joiden suusta tuli vaahtoa”, sanoo Pelastakaa Lasten Syyrian avustusoperaation johtaja Sonia Khush.

”Itä-Ghoutan lapset ovat jo kärsineet viiden vuoden ajan piirityksestä ja väkivallasta. Heiltä on evätty koulutus, ruoka ja terveydenhuolto. He ovat joutuneet nukkumaan kellareissa kuukausien ajan suojautuessaan hyökkäyksiltä. Tuhannet pommituksista selviytyneet ihmiset pakenevat nyt kodeistaan ja he joutuvat kohtaamaan epävarman tulevaisuuden.”

”YK:n turvallisuusneuvoston helmikuussa hyväksymä maan kattava tulitauko on viipymättä pantava täytäntöön. YK:lle ja Punaisen Ristin kansainväliselle komitealle on myönnettävä rajoittamaton pääsy kaikille alueille Itä-Ghoutassa, myös Doumaan. Kuukausia kestäneiden kiivaiden taistelujen jälkeen on varmistettava humanitaarisen avun saanti kodeistaan paenneille siviileille sekä heille, jotka ovat valinneet jäädä paikoilleen. Kansainvälisten tutkijoiden pitää päästä Doumaan selvittämään epäiltyä iskua kemiallisilla aseilla. Emme voi sallia, että kaikki osapuolet jatkavat lasten tappamista ilman rangaistusta.”

Useat Pelastakaa Lasten kumppanijärjestöt jatkavat avustustyötään Itä-Ghoutassa ja jakavat alueelle jääneille perheille avustustarvikkeita.

Viime viikkojen aikana kumppanijärjestömme ovat jakaneet lähes 4000 tarvikepakkausta, jotka sisältävät muun muassa varusteita talven varalle sekä hygieniatarvikkeita. Perheille on lisäksi jaettu yli 700 raha-avustusta sekä tuhansia lämpimiä aterioita.

Pelastakaa Lapset laajentaa avustustoimiaan auttaakseen niitä kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka ovat paenneet alueelta, muun muassa Idlibiin.

Luoteis-Syyriassa avustusryhmämme jakavat varusteita, raha-avustuksia ja ruokapakkauksia lähes 40 000 ihmiselle. Ylläpidämme tai tuemme myös kouluja, terveysklinikoita ja synnytyssairaalaa.

Avustustyölle tarvitaan lisää varoja, jotta hätää kärsivät saisivat tarvitsemaansa apua myös välittömän hätätilanteen jälkeen. Väkivallasta kärsiville lapsille on annettava riittävää psykososiaalista tukea. Omaisistaan eroon joutuneita on jäljitettävä ja perheitä autettava yhdistymään.

Ole mukana lopettamassa sota lapsia vastaan. Allekirjoita vetoomuksemme, missä vaadimme maailman johtajia suojelemaan lapsia. On aika lopettaa sota lapsia vastaan. Allekirjoita vetoomus: www.pelastakaalapset.fi/vetoomus

Auta Syyrian kriisistä kärsiviä lapsia
Tekstaa LAPSILLE numeroon 16499 (viestin hinta 10 €)
Soita keräyspuhelimeen 0700 04441 (12,77 € + pvm)